Sunday, February 4, 2007

Multivitamin Daripada Alam

Multivitamin Daripada Alam

Banyak kajian telah menunjukan pengambilan permakanan tambahan boleh meningkatkan taraf kesihatan individu. Perkara ini disebabkan jenis-jenis makanan yang diambil kurang zat-zat yang diperlukan oleh badan atau berlebihan perkara yang tidak perlu banyak seperti gula, garam dan lemak.

Zaman moden ini dengan pengambilan makanan yang tidak seimbang zat boleh menyebabkan badan dahagakan zat-zat yang perlu dalam memastikan badan terus berfungsi dengan baik.

Spirulina merupa sejenis tumbuhan satu sel yang kaya dengan pelbagai vitamin dan zat galian. Sprirulina dipercayai adalah photosynthetic yang pertama wujud lebih daripada 3.6 billion tahun yang dahulu.

Spirulina dikatakan makanan yang kaya dan lengkap secara semula jadi hasil daripad alam. Ia kaya dengan multivitamin, zat galian dan pelbagai khasiat bertumpu pada satu tumbuhan berbanding dengan jenis makanan, tumbuhan dan herba yang lain.

Spirulina 100 kali lebih Betacarotene berbanding betik, 50 kali lebih zat besi berbanding bayam, 10 kali lebih kalsium berbanding susu, 5 hinga 30 kali lebih chlorophyll berbanding rumput alfafa atau wheat grass. Spirulina turut mengandungi protein tumbuhan yang 65 ke 71 peratus lebih mudah dihadam berbanding protein haiwan.

Dalam membeli Spirulina pastikan ia datang daripada sumber yang boleh dipercayai. Sumber Spirulina perlu datang daripada kawasan air yang bersih bebas daripada pencemaran. Pengeluar juga perlu menguji Spirulina yang dibungkus bebas daripada sebarang toksin dan pencemaran.

Isi kandungan Spirulina perlu bebas daripada sebarang pelekat makanan, isian kosong, pewarna, tambahan bau, penahan lama dan gelatin haiwan.

Spirulina boleh dimakan mengikut sukatan atau lebih, malah jika Spirulina dimakan sehingga kenyang, Spirulina tidak merbahaya. Ia merupakan sejenis tumbuhan. antara penggunaan Spirulina selain :-

3 Gram Spirulina digunakan dalam pengawalan berat badan dan kesihatan umum. Malah sukatan 5 Gram Spirulina telah berjaya digunakan sebagai rawatan pemulihan kepada mangsa kemalangan nuklear Chernobyl yang lemah sistem pertahan badan.

Spirulina begitu sesuai untuk semua peringkat umur, wanita mengandung, kanak-kanak dan orang tua.

Antara produk Spirulina yang kami gunakan.

http://productsweused.blogspot.com/2007/01/nn-bio-spirulina-250mg.html

Artikel menarik yang lain

Jimat Penggunaan Minyak Kereta
http://tipswanitasihat.blogspot.com/2006/08/jimat-penggunaan-minyak-kereta.html

Google Adsense untuk wanita
http://www.wanita.us/adsense.php

Apa Yang Wanita Perlu Tahu Tentang Seks
http://tamanwangi.blogspot.com/2007/02/perkara-perkara-wanita-perlu-tahu.html


Sidang Pengarang Wanita Dot Us.
http://www.wanita.us/tipswanita.php

04Feb2007

Untuk tidak ketinggalan artikel dan tips yang berilmu dan menarik

http://groups.google.com/group/tipswanita

Atau hantarkan email kosong kepada

tipswanita-subscribe@googlegroups.com

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Malaysia License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/my/ or send a letter to Creative Commons, 543 Howard Street, 5th Floor, San Francisco, California, 94105, USA.

No comments:

Post a Comment