Wednesday, June 7, 2006

Meningkatkan Daya Ingatan (Bahagian Kedua)

Meningkatkan Daya Ingatan (Bahagian Kedua)

Artikel ini di Internet
http://sihat.wanita.us/
http://tipswanitasihat.blogspot.com/

Suatu peristiwa didapati lebih diingati apabila kadar ardelin meningkat dalam badan. Perkara ini dikaji melalui temu duga pengkaji di England dengan pegawai-pegawai bomba berpengalaman dan mereka bertugas dalam keadaan cemas. Pengalaman adalah ingatan hasil satu perkara yang kita sentiasa lakukan. Hasilnya kita menjadi mahir, lebih peka dengan butir-butir apa yang dilakukan dan lebih peka kepada sebarang perubahan dan kelainan. Dengan pengalaman ini pegawai-pegawai bomba membuat keputusan yang dapat menyelamatkan nyawa.

Bagi kita, petua mudah bagi meningkatkan kadar ardelin adalah dengan mandi air sejuk. Peningkatan kadar ardelin akibat mandi air sejuk pasti akan membuat kita cepat ingat.

Senaman turut meningkatkan kadar ardelin. Amalkan senaman sekurang-kurangnya 3 kali seminggu selama paling kurang 30 minit setiap jangka masa senaman.

Ingatan juga dapat ditingkatkan dengan mengaitkan apa yang mahu kita ingat dengan peristiwa dalam hidup. Nombor adalah antara perkara yang susah diingat. Pecahkan nombor yang panjang dan kaitkan pecahan itu dengan peristiwa dalam hidup kita.

Terdapat juga kajian, warna dapat membantu ingatan. Menulis nota dengan pen yang pelbagai warna akan lebih membantu dalam mengingatkan nota itu semula. Bezakan fakta atau kenyataan dengan warna yang berlainan. Digalakkan untuk menulis semula gambar rajah atau gambar yang perlu diingat dengan mewarnakan setiap bahagian gambar rajah dengan warna yang berlainan. Sebab itu kita melihat kanak-kanak yang rajin mewarna gambar yang ada kaitan dengan angka dan objek akan lebih cepat ingat daripada menyuruhnya menghafal.

Kini didapati banyak buku-buku mewarna untuk golongan dewasa. Buku mewarna yang dibuat khusus untuk bidang seperti perubatan dan jurutera. Pelajar yang mengambil jurusan perubatan terutamanya perlu mengingat pelbagai bahagian badan dan lebih merumitkan ia perlu diingat dalam nama saintifik. Mewarna gambar rajah anggota badan yang sudah dilabelkan membantu mereka mengingatkan nama anggota tersebut.

Keazaman dan mengulang kaji atau membuat latihan berulang akan memudahkan lagi otak untuk mengingat.

Secara ringkasnya, untuk mendapat daya ingatan yang baik, kesihatan dan pemakanan perlu dijaga. Pengambilan pemakanan tambahan seperti minyak ikan dapat membantu. Begitu juga dengan tidur yang cukup dan selesa. Mandi air sejuk, senaman dan mengaitkan sesuatu yang mahu kita ingat kepada peristiwa hidup kita juga dapat membantu. Jangan lupa warna dan usaha mencatat, melukis dalam pelbagai warna akan turut membantu meningkatkan ingatan.

No comments:

Post a Comment